Sunday, March 4, 2012

Antara Bolasepak dan Ugama - Respond Dari Topik Semalam.



Pertama-tamanya, sebagai fan Liverpool - saya akur dengan keputusan semalam, tidak ada kontroversi, tidak ada oook dan tidak ada eeeek - Liverpool ini seperti pasukan Malaysia lawan Bahrain - power di minit awal, tapi cepat pancut. Ini hakikat. Pada hari keputeraan Seri Paduka Baginda Tuanku Kenny - saya berkata begini. Bagi saya, tidak ada malunya untuk tewas dengan pasukan Arsenal - kita perlu ingat tahun 1989 - perlawanan battle final of the final - perlawanan yang ke 38 liga tahun itu - menemukan Liverpool dan Arsenal - siapa menang jadi juara liga memandangkan kedua-dua pasukan berada di top 2 - dan Arsenal menang melalui Michael Thomas pada perlawanan itu menang 2-0 - dan langsung menjuarai liga. Tahun 2004 juga tahun dimana pasukan Arsenal adalah untouchables - satu pencapaian yang hebat - dan Liverpool di tempat kedua. Saya walaupun bukan big fan Arsenal - tapi saya masih ada deep respect dengan mereka.

Anyway, yang saya nak cakap ini bukanlah sebab Liverpool dan Arsenal, tetapi ugama dan bolasepak. Nampak seperti topik char kuey teow dan tayar lori, memang saling tak relevan - tapi sekiranya seseorang cuba mengaitkan char kuey teow dengan tayar lori kerana warung char kuey teow itu di atas lori, itu saya tak tahu.

Sebagai pembawa surah songsang yang sering membuatkan serbanistas dan "para ahli syurga yang dah tempah perabot Court's Mammoth - sebab tu cakap macam confirm masuk syurga" butthurt, saya sering dilabelkan sebagai kafir, syirik, munafik, atheist - dan macam-macam. Walhal saya lebih banyak membaca buku ugama dari kalian semua baca buku tajwid nak bezakan Idgham Maal Ghunnah dengan Igham Bilal Ghunnah. Manusia memang best nak jadi Tuhan. Maradona pun suka jadi Tuhan. Orang bina tokong untuk dia pun dia tak kisah. Cuba kalau fan-fan Aqram terutamanya perempuan sanggup membina tokong menyembah Aqram - saya rasa Aqram pun naik stim, ye dak?

Menjadi Tuhan ini best sebab kita boleh cakap apa sahaja - termasuk menjatuhkan hukum kepada orang tanpa banyak bicara dan fikir tanpa rasa bersalah. Langsung tidak ada kemanusiaan dalam diri. Nak mencarut "babi kau admin Sokerleaks, cibai mahai mak kau belen kena gangbang kongkek dengan rempit Kulim, berani kau mempermainkan ugama aku" - pun takde rasa bersalah. Ini macam mencuci baju dengan najis. Ini macam masak nasi dengan pasir.

Ketaksuban manusia dalam bolasepak memang teruk, contohnya hooligan yang bergaduh dan bergocoh sesama sendiri walhal dorang pun tak main bola. Or like what Isham Rais said, "biawak mamak tengok bola". Ketaksuban manusia ini sering membawa padah, macam taksubnya seorang Tengku Berunai terhadap penulis Awek Chuck Taylor sampai sanggup travel jauh-jauh demi nak jumpa penulis buku itu, tapi sayangnya penulis buku tu pun tak sanggup. Akhirnya membawa hati yang lara dan penuh kecewa. Ada level ketaksuban sampai peringkat membunuh, macam Super Clasico River vs Boca - kalau takde yang mati atau pecah kepala - bukan bolalah tu namanya. Bukankah itu bercanggah dengan nilai-nilai bolasepak yang mementingkan persahabatan dan kesepakatan?

Dan begitu juga dengan ketaksuban manusia dengan ugama - mereka rasa mereka cukup holy untuk sound orang lain sedangkan mereka sendiri tak tahu beza antara Izhar Halqi dan Ifha Hakiki. Mereka sendiri tak tahu apa beza surah Makkiyah dan surah Madaniyyah. Mereka sendiri tak pernah tahu yang Umar Khayyam pernah berkata "susu basi halal tapi kenapa wain jernih haram"? Sebab mereka ini semua adalah burung kakak tua - yang bercakap tapi tak tahu apa yang dicakap. Ketaksuban manusia dengan ugama ini lebih serius dari ketaksuban manusia terhadap bolasepak - ketaksuban manusia dalam ugama ini menyebabkan peperangan. Bush, seorang Kristian evangelist - Republican yang memang berpegang teguh dengan konsep "Jesusland" - berperang Iraq yang berugama Islam. Begitu juga Israel-Palestin, begitu juga Iran-Iraq.

Sebenarnya masalah utama bukannya tentang bolasepak atau ugama, tapi soal taksub. Aku tak pernah kisah pun apa yang kau percaya atau apa yang kau sokong, tapi ketaksuban membuatkan orang terus dunia ini jadi makin tak selamat, makin bodoh dan makin bengong.

Jadi, aku harap mereka yang bising-bising pasal ugama ini boleh ban Eric Cantona yang berkata "you can change your political party, you can change your religion but you cannot change your football club". Masalahnya, ketua pemuda PAS - Nasruddin Tantawi pun - adalah fan MU.

46 comments:

dear anies said...

berpada2

Unknown said...

benar.. ketaksuban menutup mata mereka.. gua walau fan kelantan dan arsenal (yang selalu jadi bahan dekat Sokerleaks FB) pun sokong lu.. Be strong,bro.. Keep up the good job.. just bagi depa yang karut marut taksub dan mudah sentap tu, lu boleh kurangkan la sket tahap sarcasm lu tu.. gua siyes tak kesah.. tapi depa2 tu.. be strong.. i got your back! we got your back !

Fiffy Hazirah said...

ketaksuban kepada ustaz pun sangat nampak i situ. sikit sikit "ustaz Azhar Idrus cakap.." pastu sekor2 dok bagi link yang UAI cakap bende tu murtad.

DaAce said...

org yg tegur 2 walau x kompem masuk syurga pon xde la terpesong akidah..

Anonymous said...

nami,

hahaha. gelak dulu untuk release tensen.

gua rasa x wise gua citer pasal ayat 65 surah at taubah kat lu. lain orang lain approach.

cer tgk ni nami.

http://en.wikipedia.org/wiki/Let_them_eat_cake

suh orang makan cake x salah. tapi simple statement as eating cake tu buleh jadi offended mengikut situation dan how it was sampaikan.

x rasa holy la bro state this. gua ckp pasal gua aware pasal ayat 65 at taubah tu.

pada yg marah nami lelebih tu, lu sorry kan je la nami-san. org tgh panas biasa la.

AimYou said...

takat banyak baca buku agama then tak buat apa yang agama suruh takde guna jugak bro.. so, jangan aggap kau banyak baca then kau tahu semua dan kau ikut semua. tak perlu bangga dengan benda baik yang kita buat. nanti jadi tak ikhlas.

Unknown said...

aku selaku ahli agama ada sedih jgk dgn lu bro..aku doakan je la..supaya terbukak hati lu

Haikal Muhammadi said...

haha...so apa guna baca buku agama kalau buat kluar statement yang hina Islam macam tu? mana output dari baca buku agama yang BANYAK tu?

Haikal Muhammadi said...

mintak maaf je bro & taubat..as simple as that :)...jgn ego sgt

jejol said...

Posting ini aku copy dari seorang rakan facebook :-
"admin ni bukan sahaja mmpersendakan agama....malah mmbuat umat islam berpecah belah....membuatkan indonesia malaysia bertambah2x nk brperang....semua ni kerja admin...membuatkan umat islam bergado memaki hamun sesama sendiri......indonesia kami tidak mau bermusuh....kita sesama islam...tetapi selagi ad page begini yg merenggangkan hubungan sesama umat....saya tak boleh ckp ap2x,....report je page ni...peace no war...kita satu rumpun indonesia malaysia.. :) kalo saya di band dari page ni sila copy ayat saya n sebarkan...ustaz azhar idrus pun telah mnjawab bahawa perbuatan tersebut mempersendakan al-quran...jatuh murtad.. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=349750848403083&set=a.231337623577740.61799.229453523766150&type=1&theater ni dua org admin cuba tnye pendapat beliau..
https://www.facebook.com/brader.leplep
https://www.facebook.com/mofasad?ref=ts

Nik Zulkhairi said...

cepat taubat bro. nanti ASAN ALI ngan PEKASA marah.

Anonymous said...

LEPLEP.
THANKS.

CAYA SAMA LU ORANG.

OK. DA DA JGN GADO.

Cob Nobbler said...

Cukuplah Hasan Ali dengan Ibrahim Ali jadi ahli politik.

Apasallah korang ni pun nak join sama?

nzmy dzul said...

well said bro.

chahmie said...

sokerleaks nie mcm sokernet..mulut mcm lahanat...kpd aqram,ko sgt2 bodoh sial lla lu puihh...mulut longkang..erm,klu dpt pukul ko nie,dpt pahala nie..

Anonymous said...

@chahmie

huh?
pukul aqram dapat pahala?

lu nak pahala lu cakap dengan elok2 dan penuh berakhlak pun dapat pahala da bro, insyaallah.

pukul mamat tu blum tentu lagi dapat.

cukup2 la. pada semua, korang jgn lupa semayang asar ya.

Mohd Rasydan said...

Bukan pasal "ketaksuban" atau "aku confirm masuk syurga" tetapi dah menjadi tanggungjawab seorang Muslim untuk mengingati/menegur Muslim yang lain.

Ada yang menegur/mengingati secara sopan. ada yang secara kasar. yang secara kasar tu mungkin tak berhati-hati dalam menegur sehingga boleh menyebabkan hati orang lain terguris.

p/s: semua orang pun nak masuk syurga. ye kan?

Hana Ahmad said...

amboi chahmie.. seronoknya pukul2.. kirim tumbukan kat perot kalau jumpa aqram

Anonymous said...

nami.

deus x machina ngan berto wat apa?

x de entry2 pre-match ka?

najashark said...

baca banyak tapi tak amalkan apa guna?

Cob Nobbler said...

Mohd Rasydan:are you sure?

semua orang ke nak masuk syurga? pernah tanya orang ke?

kahkahkah!

najashark:sebab dah baca lah tak nak amalkan.

daripada tak pernah baca tapi sibuk suruh orang amalkan - tapi dia sendiri pun tak tau apa yang dia amalkan - buat apa?

kata mat salleh, "parroting". jadi burung kakak tua.

chahmie:kau dah tanya tuhan ke - kalau pukul aqram dapat pahala?

kalau dapat - dah lama kitorang ni pukul - kitorang lagi kenal dan rapat dan cam muka dia. Tapi sebab kitorang tak tau - dan tak buat-buat tahu.

kahkahkah! teruskan troll blog ni. best!

Qazwsx said...

biarkan je la si luncai ni.ditegur kata butthurt.banyak baca buku agama pun kalau tak amalkan xde guna gak.semoga Allah terus memberi pertolongan dan petunjuk kepada nami,aku dan semua.nanti si nami dh nak kahwin,dah nak beranak pinak dia paham la tu nanti.Amin

Si tAmPAn said...

bajet betul ayat ko.xpyh ego sgt la cilake.dasar douchbeg blogger.


buto pak ang admin.haaaa nah!

Si tAmPAn said...

sokerleak bajet nak tiru sokernet..xda input la.pui!

TopiJerami90 said...

macam nie la aku nk habar mai...
ulamak/ustaz/org alim ogama mereka tahu hukum hakam nya...
manakala mereka yg duk depan laptop pun tahu hukum hakam nya..
tapi ada sesetengah mereka xtahu tapi buat2 tahu....

beza orang alim ulamak dan org biasa dalam sampaikan ilmu ialah fathonah mereka dalam sampaikan ilmu agama.

tapi tak membawa maksud org biasa ilmu nya salah.

tapi orang alim ada hilangkan fathonah mereka dalam beberapa serius agar apa yg mereka cakapkan difahami semua.

kalau "org biasa" kata "korang hina hudud menduakan hukum hudud jatuh kafir,murtad syirik dah 2 segala ibadat korang xde diterima Allah"

sebab mereka ada pengetahuan itu kerana panduan dari Al-quran hadis dan ulamak. mereka sebenarnya hanya nk menegur tapi tiada fathonah di situ.

benda 2 benar. tp tiada fathonah.

kalau para alim cakap "tak sempurna ISLAM kamu kalau menduakan hukum ALLAH"

tapi sampaikah maksudnya kepada org2 ramai?

maybe orang ramai fikir owh tak sempurna islam... tapi sebenarnya dah syirik pada Allah dah 2...

sebab 2 ada sesetengah ulamak beri direct atas muka "BATAL ISLAM kamu mempersoalkan hukum ALLAH"

fikir2kan

Mohd Rasydan said...

Dah tu ko teringin sangat nak masuk neraka? tak sabar-sabar nak menikmati azab siksa api neraka? camtu?

Unknown said...

INI ENTRY NAK UP DIRI SENDIRI.

"macam taksubnya seorang Tengku Berunai terhadap penulis Awek Chuck Taylor sampai sanggup travel jauh-jauh demi nak jumpa penulis buku itu, tapi sayangnya penulis buku tu pun tak sanggup. Akhirnya membawa hati yang lara dan penuh kecewa."

1. TENGKU BRUNEI NI LUQIE KE? HAHAHAHAHA!

2. PENULIS BUKU TU TAK SANGGUP JUMPA ATAU PENULIS TAKUT TENGKU BRUNEI TU LARI BILA JUMPA?

TAK PAYAH NAK UP DIRI SENDIRI LA CELAKA.

Cob Nobbler said...

nu_OxEr:pls comment about Eric Cantona statement.

the rest:fuck yeah!

Cob Nobbler said...

yes - there's a difference between douchebags - and a snob.

I'm a snob. I'm equipped with materials that you don't.

Simple as that.

Mohd Rasydan said...

Hanya mampu berkata "fuck yeah!"
speechless ke abam nami? keh keh keh

TheBentPencil said...

Gua tak faham satu je-apasal kalau nak bergaduh, para conservatives mesti letak smiley kat belakang ayat? Camni :)
camni :)) pastu camni ,)

Smiley ni kanak-kanak sekolah je guna ok. Takpun mamat yang nak cuba ngorat awek kat YM, sambil tulis tetibe terstim so letak smiley nak cover kegatalan ayat. Please dont do smiley, it's friggin' annoying. I can't even concentrate on what you're commenting.

just my two cents :)

TheBentPencil said...

Oh ya, bak kata sepupuku Abey lom yang merupakan penggiat tegar Red Warrior, 'mu nak tengok bola mu tengok la bola. Mu nak gocoh bua gapo'

Unknown said...

"You can change your political party, you can change your religion but you cannot change your football club" - Eric Cantona

Eh, bukan ke dulu Nami ni penyokong Manchester United? Pastu nak nampak poyo dan rebel tiba-tiba jadi peminat Liverpool?

SembangKongkang said...

KALAU RASA DIRI TU JAHIL,BODOH,BANGANG TAK PYH LA NK TUNJUK KEBANGANGAN MUNG TUH...STKT LU BACA BUKU AGAMA PASAL HUKUM2 TAJWID LU NK CKP PASAL AGAMA DAH..NI PASAL ISLAM BUKAN PASAL POLITIK..MU SMYG PUN KE LAUT...BACA AL FATIHAH PUN TAK TAU PASS KE TAK...

LU YAKIN LU BOLEH MASUK SYURGA KE DGN AMALAN LU ORG??LU ORG DAH HINA DAN PERSENDA AL QURAN LU TAU TAK?INGT MALAIKAT KIRI KANAN LU ORG DOK CATAT...

TAUBAT2LA SBLM ESK LU MAMPUS TAK SEMPAT MENGUCAP STRAIGHTWAYTOHELL!!!

SembangKongkang said...
This comment has been removed by the author.
Prince of Noob said...

ana mohon jangan main2 dengan ketua pemuda pas nasruddin tantawi

Misprint tita said...

erm... pendapat sy, kena rileks, (aku rasa nak komen bukan sbb aku ni ustaz atau alim dlm agama, aku manusia lemah lagi hina,) tp utk nasihat sesama kita sbg org Islam, ken berpeganglah pd ayat2Nya. " amar makruf nahi mungkar " suruh buat baik dan cegah perkara mungkar.. saling ingat mengingati.... ok. salam bro, selamat beriadah dgn keyboard dalam dunia sukan. kadang2 tu bro selitkan lah jugak nasihat2 baik kpd pembaca blog bro...

matdarts said...

Mana tahan....asal benda ugama ja pakat2 tanya UAI...patut la Nami marah pun...aku pun Anti UAI....haha

Cob Nobbler said...

kenapa fuck yeah?

sebab aku malas bercakap dengan manusia yang IQnya lebih rendah dari amoeba atau protozoa.

Just in case tak tau amoeba atau protozoa tu - boleh google.

Sekian.

Cob Nobbler said...

amboi capslock.
kehkehkeh!

paiseh said...

rasa 'like a boss' kn bila dapat komen byk2 macamni..?
tu je dia punya objektif kan~

yours truly said...

mana pegi entri tu

Aim Zulhashim said...

serbanistas LOL.

mie said...

standard la tu, rata-rata manusia mmg cmni. bila smpai isu agama, semua nk jadi religion warrior, sibuk ceduk ayat tu ayat ni, statement ustaz tu ustaz ni, padahal kalau suh olah balik konpem sekor2 jd bengong, pastu marah kononnya org lain selain dia jahil yg amat. yg bestnya konon nk amar ma'ruf nahi mungkar, tp dalam tu terselit la plak mcm2 carutan sampai mak bapak plak yg kena. bagus sgt la tu. apa ada ustaz azhar idrus tu bgtau nk berdakwah kena mencarut dulu br org tu bleh dapat hidayah? org2 cmni, gua yakin kalau cerita pasal palestin-israel, mesti duk2 sibuk mencarut bagai ke yahudi, cerita kalau bleh ke palestin nk mati jihad la kononnya, pastu sibuk bertakbir. kena btol2 antar sana kang, mula la menangis nk balik.

jkol said...

erk. celake bila mase Liverpool duk no 2 season 03/04? tu je gua nak komen

asriechernobyl said...

kepada admin,

tak payah nak susahkan org lain, dtg pukol, senang kan? dah ramai bagi penjelasan dah ni, jgn jatuh murtad la bro..bahya nnti..sayang brader bagai seorg muslim sperti saya dan org lain boleh?

wat entry baru, minta maaf je..cukup..setel..kite leh tgk bola same2, sokong Harimau Malaya, tgk EPL.. ok brader?