Wednesday, January 23, 2013

Twitterbola di Malaysia


Ramai dari korang mesti pengguna laman sosial. Tak kiralah pengguna tahap addicted macam aku atau suam suam kuku. Tak kiralah Facebook atau Twitter, ramai antara kita mesti ada laman sosial. Siapa tak ada akaun fb atau twitter dalam zaman ni dah macam ketinggalan sebenarnya. Dengan handphone yang canggih seperti Blackberry, android mahupun Iphone, semuanya mudah di hujung jari. Nak update status kat facebook atau tweet sangat senang sekarang. Fenomena ini turut dirasai dalam bola sepak.

Apa yang aku nak cakap kali adalah pasal bola sepak dengan media sosial. Of courselah lebih kepada Bola Malaysia. Kalau kita tengok di media sosial ni banyak benda sebenarnya yang dah berlaku dalam bola sepak Malaysia. Contoh paling mudah adalah seperti perang TSAM dan TMJ yang berlaku di FB. Tapi sebenarnya antara pihak yang bijak menggunakan laman sosial adalah TSAM. Tengok cara dia promote game, bagi pendapat dan banyak lagi melalui FB. WALAUPUN DIA UPDATE MACAM TAK RETI TAK GUNA CAPSLOCK,tapi tetap berinformasi. Juga Safee Sali di FB. Well, mungkin sebenarnya yang update adalah pengurus beliau, Zack Rahim tapi tetap, ia memberikan input yang bagus terutamanya perkembangan beliau ketika di Indonesia dulu.

Kita lihat pula di twitter. Ini masalah. Jika dilihat, kebanyakan pemain bola sepak di Malaysia, samada pemain kebangsaan atau negeri tidak banyak berkomunikasi dengan peminat di laman maya.Di twitter, mereka lebih gemar RT (Retweet) tweet pujian dan omong kosong seperti ' Hari ni nak pergi Giant, nak beli apa eh letak dalam peti ais?". Kadang kadang semak juga sebab bilangan RT tu banyak dan majoriti dari peminat wanita. Bukan nak kata ia suatu kesalahan, tapi mereka tidak sedar betapa laman sosial itu lebih banyak fungsinya. Sebagai contoh, jika kita bandingkan cara tweet pemain kita dengan pemain luar negara, jauh bezanya. Pemain luar negara sering memberikan input yang menarik dalam tweet mereka,samada berkaitan dengan bola sepak atau tidak. Mereka juga membantu dari segi kebajikan dengan menyebarkan mengenai badan kebajikan atau meminta bantuan orang ramai membantu menyumbangkan kepada badan kebajikan yang mereka sertai. Antara contoh pemain yang bagus menggunakan twitter adalah Rio Ferdinand dan Joey Barton. Walaupun Joey Barton perangainya macam setan, tapi tweetnya berisi juga. Satu info yang menarik yang aku dapat dari seorang rakan adalah dulu seorang pemain Malaysia pernah dijemput untuk menjadi duta untuk satu badan kebajikan tapi hingga sekarang tidak memberi respond. Jika di Malaysia, adalah lebih berbaloi follow twitter jurulatih berbanding pemain seperti Coach Ong Kim Swee dan Peter Butler. Pemain Malaysia sukar menerima kritikan di twitter, bila kita tweet kritikan dia akan kata 'Kalau kau pandai kau main sendirilah!'. Anda tau siapa.

Dari segi penggunaan media sosial ni sebenarnya boleh kita tahu perwatakan dan cara berkomunikasi seseorang. Ramai antara pemain kita lemah dari segi komunikasi. Samada dari segi berkomunikasi dengan media, mahupun peminat. Mereka perlu ingat, sebagai pemain bola sepak, mereka juga boleh dianggap sebagai public figure, terutamanya yang menjadi pemain kebangsaan. Impak mereka terhadap komuniti itu besar. Bagaimana mereka mahu membantu jika mereka lemah dari segi komunikasi? Jika di laman sosial pun tak reti nak berkomunikasi, bagaimana mereka mahu menghadapi soalan dari media atau apabila bertemu dengan peminat di dunia sebenar? Setiap pemain perlu belajar dan mungkin mengambil kelas komunikasi untuk meningkatkan keupayaan diri. FA mungkin boleh menyediakan kelas untuk mereka atau rajin membuat event di mana pemain dan penyokong bergaul dan beramah mesra untuk mewujudkan komunikasi dua hala selain membantu meningkatkan keyakinan diri mereka. Dari segi ini, aku memuji usaha yang dilakukan oleh T-Team yang banyak mengadakan event untuk komuniti.

FA dan Kelab perlu ingat, pemain merupakan duta mereka. Jika pemain mampu berkomunikasi dengan baik, ia akan menjadi satu plus point kepada mereka dari segi marketing. Tak kiralah di dunia sebenar atau laman sosial. Peminat terutamanya anak muda ramai yang mempunyai media sosial. Ilmu ini sebenarnya berguna menjangkau karier bola sepak mereka. Ia mampu digunakan di kemudian hari apabila mereka bersara atau mungkin tercedera hingga terpaksa berhenti bermain bola sepak. Mereka boleh gunakan ilmu komunikasi ini untuk menjadi duta kelab, pegawai media,wartawan mahupun pengulas bola sepak. Ini sering dilakukan di England di mana pemain mengambil ijazah dalam bidang komunikasi dan apabila bersara masih mampu berkerja sebagai pengulas mahupun wartawan sukan. Taklah kita asyik dengar Hasbullah Awang tersasul nama atau ulasan Zainal Rawop yang membosankan itu. Terima kasih.

1 comment:

fitri5 said...

nak tweethandle ong kim swee and peter butler, plisshhh??!!