Friday, May 25, 2012

Liga Super : 3 pasukan pilihan anda temani Kuala Lumpur

Saingan Liga Super menganjak ke lepas separuh musim. Banyak yang boleh aku coretkan sepanjang perjalanan liga ini berlangsung. Tapi untuk kali ni aku lebih senang untuk berbicara tentang Relegation Battle Zone. Sebelum hanya ada satu perlawanan pada 26/05/2012, inilah kedudukan semasa liga :

Liga Super dijadualkan bersambung kembali pada 15/06/2012

Seramai 6 pasukan yang dikenal pasti tergolong dalam Relegation Battle Zone ini iaitu Sarawak, PKNS, Felda United, Sabah, Kedah dan Johor FC. Manakala, bagi pasukan peberet Abam Berto, selamat datang ke Liga Perdana diucapkan in advance!

sila klik untuk paparan lebih jelas


SARAWAK

Maximun point - 24, Predict point - 11

Bermain 18 perlawanan dengan 23 mata, 4 mata dari Relegation Zone. Tidak boleh dianggap selamat. Bakal menentang pasukan peberet seperti Selangor, Negeri Sembilan dan Kelantan, menjanjikan satu perjalanan yang berliku buat Sarawak andai mahu kekal di Liga Super musim depan. Jika tidak, mungkin rentong stadium dibakar setelah FRU dipukul tempoh hari.

PKNS

Maximum point - 27, Predict point - 7

Pendatang baru Liga Super dengan tittle Juara Liga Perdana 2011 dilihat kurang memberi impak. Boleh dilabel sebagai pasukan pengacau di mana acap kali melakukan upset. 8 kali seri cukup membuktikan mereka ke Liga Super kali ini hanya untuk menjadi pakar seri. Berbaki 9 perlawanan, sila kembali ke Liga Perdana musim depan andai gagal menerbitkan upset kemenangan.

FELDA UNITED

Maximum point - 24, Predict point- 7

Pasukan yang boleh dikatakan cemerlang bermain di laman ‘tumpangan’ sendiri tapi terkulai layu bila bermain di tempat lawan. Baki perlawanan yang rata-rata seimbang. Masih berpeluang kekal di Liga Super andai kata ‘bad boys with high temper’ boleh mengawal emosi dan menerajui pasukan mencipta kemenangan.

SABAH

Maximum point - 27, Predict point - 9

Mengekalkan rekod tanpa kemenangan di gelanggang lawan dan badi ini bakal terhapus ketika menentang Kuala Lumpur kelak. Rentetan siri kecederaan Michael Baird dan kurang keberkesanan Brendan Gan, boleh dikategorikan sebagai inverstment yang ‘ok la’. Gunakan kuasa Sumandak anda, pasti kekal di Liga Super!

KEDAH

Maximum point - 27, Predict point - 8

Pasukan peberet Penulis.Sahaja. Politik dalaman masih lagi tidak selesai, sedikit sebanyak membantu menjahanam pasukan ini yang satu ketika dulu gah dengan treble. Mula mencipta kemenangan sekembalinya Wan Jamak dari penggantungan. Prestasi ala yo-yo ini membuatkan Kedah, pasukan yang sukar diramal.

JOHOR FC

Maximum point - 30, Predict point - 11

2 tahun berturut-turut menjadi kelab terbaik sebelum disambar T-Team pada musim lepas. Kelab paling konsisten dalam sejarah bola sepak Malaysia. Berjaya menarik beberapa nama besar ke selatan tanah air. Mampukah Sazali Saidon menggalas tugas yang ditinggalkan K. Devan? Umpama menggalas mimpi mustahil. Beruntung jika masih kekal walau di Liga Perdana, lebih parah jika dipancung terus.

KUALA LUMPUR

Maximum point - 27, Predict point - 1

To be fair, aku kena ulas juga pasukan ni walau tak menjanjikan apa-apa melaenkan kekalahan berturut-turut berselang-selikan seri. Bermasalah dari awal musim dan merupakan calon terbaik relegate tanpa melalui play-off. Tabah la wahai Berto. KL relegate, Spurs tak layak UCL, Bayern kalah final UCL. Kesiannn..

Pasukan Kuala Lumpur pada aku, memang sah-sah la tersingkir. 3 lagi pasukan pilihan aku yang bakal bermain di play-off hujung musim ini ialah PKNS, Kedah dan Johor FC. Ini cuma andaian dan bola itu bulat. Macam-macam boleh jadi, Kuala Lumpur terselamat dari zon penyingkiran misalnya.

Jadi, 3 pasukan manakah yang menjadi pilihan anda untuk temani Kuala Lumpur ke Liga Perdana musim depan?

3 comments:

Cob Nobbler said...

Abang Bad punya djaman dah lama berlalu. Kahkahkah!

Hazwan said...

kang best kalau pasukan dlm liga super semakin banyak..bukan semakin berkurang

jinkalewa said...

FAM sentiasa mundur dalam membangunkan liga& pasukan negara
lepas nih 5 pasukan je la main liga super GOOD JOB FAM!!

#PFSLJ