Monday, November 19, 2012

Memori 2011: Kenapa kita perlu ke Stadium Ahad ini.





Korang ingat lagi gambar ni? Time ni game Malaysia vs Singapura tahun lepas dekat Stadium Nasional Bukit Jalil. Game Kelayakan Piala Dunia 2014. Menang ni dan kita akan ke peringkat seterusnya bagi Kelayakan Piala Dunia 2014 bagi Zon Asia. Aku takkan lupa game ni sampai bila bila. Sebelum game ni, kita kalah 5-3 di Stadium Jalan Besar. Dalam erti kata lain, kita perlu menang 3-0 di SNBJ.

Untuk game ni, aku ingat yang di Facebook ada kempen kibarkan kertas 3-0 di SNBJ, and for that aku join. Aku fotostat 300 helai kertas yang tertulis 3-0 untuk diedarkan di SNBJ. Bukan aku sahaja, tapi ramai lagi yang buat. Masa tu media hype dengan hebat. Semua sibuk bercakap mengenai perlawanan ini  something yang tak berlaku untuk AFF Suzuki Cup yang buat aku rasa pelik.Untuk game ni, aku apply cuti tahunan sebab semangat. Aku beli tiket Online seawal mungkin sebab tau ramai akan tengok game ni. IAku kecewa betul dengan cara kita kalah di Jalan Besar, tapi masih rasa kita boleh menang.

Untuk game ni aku datang seawal 11 pagi. Aku tak tau kenapa, but i did. Aku duduk kat SNBJ tu dari 11 pagi. Orang kata ambik mood. Hell, i cant even sleep the night before. Seriously. I was too excited. Media did a good job in promoting and bakar semangat semua supporter. Aku duduk je kat SNBJ tu, ingatkan aku je semangat, rupanya ada jugak yang lain especially Ultras Malaya. Diorang sampai sama awal atau lagi awal dari aku.

Sedikit demi sedikit,orang mula hadir ke stadium. Lagi ramai orang datang, lagi aku semangat. Walaubagaimanapun, seorang kawan aku kena tipu dengan kawan dia dan tak dapat tiket.. So, terpaksalah aku pusing stadium tu cari ulat. Ulat ni masalah juga. Beli banyak banyak buat orang tak dapat tiket. Aku ingat lagi ada sorang tiket cuba nak jual tiket kat penyokong tapi kena belasah dan tiket dia kena rampas.

Kerana perlawanan itu di hype kan oleh media, stadium penuh..Aku rasa orang yang masuk lebih dari jumlah yang sepatutnya. Ramai masuk cara haram sebenarnya. Aku tau macam mana, tapi aku tak nak bagitau. Sebab ramai sangat, aku terpaksa duduk tingkat atas sekali dan kat tangga.

First half 0-0. Singapore memang tak fikir nak menang kat SNBJ. Melambatkan game atau orang kata Park the bus. Malaysia terus berusaha namun buntuk mencari jaringan. HT 0-0.

2nd half kita mula serang bertubi-tubi dan akhirnya Kunanlan memberikan bola kepada Safee Sali dan Malaysia score. 1-0 kepada Malaysia. 2 gol lagi. Time tu fans makin semangat. First half ramai maki maki, masuk je gol, semua semangat balik.

Then, the saddest moment in my life and i can remember how broken my heart was, Singapore scored the equaliser. After a mix up in the defence, Singapore scored. The whole stadium was silenced. Semua tergamam.Aku terus speechless. Tapi itu tak membuatkan aku terus hampa. Aku tau masih ada masa walaupun mustahil.



Malaysia terus cuba mengasak dan tiba tiba  Fakri Saarani meranapkan impian rakyat Malaysia. Kad kuning kedua yang diterima oleh Fakri menyebabkan Malaysia bermain 10 orang, saat itu aku dah tak mampu berkata apa-apa. Itulah perasaan yang paling sedih dan kecewa yang pernah aku rasa dalam hidup aku. Serious. Biarlah aku break up dengan gf banyak kali pun, inilah perasaan yang paling aku rasa paling tak best. FT 1-1 dan Malaysia tersingkir dari Kelayakan Piala Dunia 2014 walaupun dikatakan antara yang paling berpotensi selepas menang Piala AFF Suzuki 2010.

Aku takkan lupa perasaan itu. Aku takkan lupa bagaimana aku tak mampu berkata apa-apa selepas perlawanan itu. Aku takkan lupa bagaimana aku menitis air mata kerana terlampau kecewa. Setiap langkah sangat berat. Lidahku kelu dan mindaku terganggu. Ya, aku takkan lupa perasaan itu seumur hidupku.

So, kerana itu aku masih berdendam. Ya, aku berdendam dengan pasukan bola sepak Singapura. Ya, kita menang perlawanan persahabatan tempoh hari, tapi itu tidak cukup. So, Ahad ini adalah masanya. Masa untuk Harimau Malaya menguburkan memori paling buruk aku ini. Aku takkan lupakan kekecewaan itu dan aku harap korang pun sama. Kerana itu, kita perlu penuhkan stadium dan berikan sokongan kepada Harimau Malaya. Singapura perlu ditumpaskan. Rakyat Malaysia, ayuh, pinjamkan semangatmu untuk Harimau Malaya!

3 comments:

Fashion Boutique said...

Well done bro.....selamanya Malaysia!

FAT BOY LOVER said...

ayuh harimau malaya!

Hazwan Arif said...

waktu ni memang berapi.. kawan aku yg tak layan bola, boleh drive sorg2 dr perak sbb nk tgk bola..