Tuesday, December 4, 2012

Analisis Ringkas Harimau Malaya Setakat Ini

Mahaili Jasuli dan Wan Zack Haikal

Gua rasa ada can Malaysia menang ke atas Thailand kalau ini dua orang ada. Gua tengok game lawan Indon hari itu kat stadium, nampak betul seluruh kawasan kanan Malaysia itu memang Malaysia kontrol. Kawasan kiri Indonesia memang terabur dikerjakan oleh mamat dua orang ini.

Masa lawan Laos pun sama. Belah kanan memang Malaysia kontrol bila ada mamat dua orang ini.

Sekarang gua rasa semua orang setuju Gary Steven Robat patut main kesebelasan utama sebab nampak penguasaan bola dan ketenangan Gary mengawal bola, menggelecek cari ruang dan membuka ruang, passing bola dengan baik dan tepat, serta paling penting tugas utama sebagai CM/DMF ialah memintas bola sewaktu lawan melakukan serangan. Tiga empat kali jugak Gary berjaya memintas bola. 

Safee Sali ni bila entah nak menyerlah. Tapi sebab dah takde pilihan sangat (nak harap Fakri?), gua rasa biar Safee sajalah jadi loner-striker kat atas.

Mat Yo ni gua saspek dia perlukan orang yang boleh bekap dia bila dia dribble. Asyik dia nak bekap Safee, tu yang dia macam tak boleh nak skor atau menyerlah. Tapi setakat ini kalau bab dribble dari tepi, memang dia ada kelas.

Azamudin ni gua boleh cakap dah patut dia mereti-retikan diri belajar nak cross-ball yang baik serta tepat dari Mahaili Jasuli dan Wan Zack kalau nak terus main kesebelasan utama. Alah tak rugi pun belajar. 

Belah defend gua takde nak komen apa sangat sebab memang diorang kerjanya nak clear ball memanjang setakat ini. Eloklah tu. Gua rasa defend Malaysia okay. Cuma komunikasi tu macam kurang. Nak kata jenis tak bersuara, mustahil. Diorang yang pertahanan ni gua perati asyik kantoi dalam 'siapa yang priority sepak bola ini, siapa yang priority kawal orang itu'. Tapi setakat ini (tolak game lawan Singapore), defend-defend Malaysia ni bolos pun sebab silap pemain tengah passing bola ke lawan. Masa lawan Indon asyik kena serangan kilat pun sebab pemain tengah macam tenuk passing bola ke belakang balik macam setan. 

Konsep pemain pertahanan dalam bola sepak macam ini gua terang yang gua tahu. Kalau engkau nak tahu dalam banyak-banyak posisi bola sepak, paling memenatkan ialah winger dan pemain tengah. Winger penat sebab sentiasa nak kena berlari laju (pecut) kejar bola. Pemain tengah penat sebab memang pemain tengah kena round seluruh padang (memang selalunya dalam coverage distance, pemain tengah paling banyak berlari). Tapi, pemain pertahanan boleh jadi posisi paling penat dalam permainan bola sepak kalau pemain lawan asyik menyerang. Lagi-lagi pula kena counter attack. Atau bahagian tengah tak buat kerja. Atau bahagian tengah langsung tak berfungsi nak sweep serangan lawan. Paling celaka bila bahagian tengah tak boleh kontrol bola dan asyik-asyik sangkut nak passing, asyik-asyik hilang bola.

Kan ada pepatah dalam permainan bola sepak mengatakan 'Cara bertahan yang baik adalah dengan menyerang'.

Gua dapat lihat masa lawan Singapoh, Laos dan Indon. Defend-defend Malaysia lebih penat dari posisi-posisi pemain Malaysia lain. Engko tengok Fadhli Shas sudah. Engko tengok Mahaili Jasuli sudah. Tapi, Mahaili memang patut dapat respek sebab dia dapat kaver. Jenis stamina tinggi gila boleh lari menyerang dan lari kembali ke posisi bertahan.

OK. Siapa pemain tengah yang gua maksudkan itu, gua rasa lu orang boleh agak. 











p/s : A'ah dia memang terer free-kick je sampai mampos.

3 comments:

fais yusuf said...

copot si rongak!

dear anies said...

sape ek? sape ek? sape ek? hahahahahahaha

Mrs.Sheikh said...

sapik .. alergik kat dia ni. trepppp lebihhh