Saturday, July 2, 2011

Kisah benar dan menyentuh perasaan: Margatania FC

 L'equip Petit: The Little Team. Margatania FC.

Dulu, abam Linglung pernah mengepost satu entri pasal betapa powernya sebuah pasukan amatur di Thailand (Panyee FC) yg tak memiliki padang bola sebab duduk di kawasan perkampungan nelayan. Alah, lu orang pon ramai yg dah tengok video tu ye dak?

Sekarang, muncul satu lagi video pasal bolasepak. Kali ni melibatkan kanak-kanak.

Dan, gua boleh kata, video ini adalah tersangat AWESOME!!

Video ni buat gua ketawa, senyum, sedih pon ada dan paling penting sekali membuatkan gua terpikir balik tujuan asal kita ber-bolasepak ni. Ya, kadang-kadang kanak-kanak ni boleh jadi cikgu jugak kepada kita yg dah berusia ni.

Video memaparkan kisah sebuah pasukan kanak-kanak Sepanyol; Margatania FC yg tak pernah menang hatta tak pernah skor sebijik gol pon. Kah kah, gua tergelak barai bila baca apa yg budak-budak ni cerita (ada translation). Senang kira, lu orang adalah rugi besar kalau tak tengok video ni. Rugi-serugi-ruginya.

Banyak cerita tak guna. Selamat menonton video 9 minit yg mengancam ni. Tengok sampai habis tawww.


Dulu zaman hingusan, kalau team gua kalah 9-0, 15-0, memang gua tampor sorang-sorang teammate gua tu. Nasib baik la team gua power, tak pernah kalah, selamat rakan-rakan sepasukan gua Keh keh.


P/S: SokerLeaks mengharapkan ada pembikin short-film atau pemilik kamera DSLR yg ada video tu untuk membuat video-video bola pesen macam ni atau video Panyee FC tu. Sedikit sebanyak dapat membangkitkan kembali semangat bolasepak dikalangan rakyat Malaysia terutamanya golongan kanak-kanak. Nak harapkan MOFASAD? Video Prema Yin jugak yg dia like kat fesbuk. Ape pon tak boleh!

6 comments:

Tengku Firmino said...

1st lahi...nice video

Berto said...

lahi apa lahi tengku sidek. nak 1st sgt smpai tertypo. kah kah

lonely soldier boy.. said...

boya siot bert.ini pon tahu.mung mmg boya.

Mat Sabu said...

hahahaa prema yin.....lgu haram 2

Ariffin Janal said...

kehkehkeh mopasad mopasad

Zaid said...

nice video.
touching gila T_T