Tuesday, July 12, 2011

Menantu Abah...



Dalam politik Malaysia, adalah standard menantu, mentua, sepupu, sepapat, adik beradik, saudara, laki bini join politik. Baik yang berbaris baik yang berpakat ataupun berkita. Sama je. Kronisme dan nepotisme adalah perkara yang tak dapat dimaafkan.

Tapi tak semua kronisme ni busuk dan jahat seperti yang didakwa pembangkang (walhal dia pun sama gak ada kronisme dan nepotisme), ada juga kronisme dan nepotisme yang bagus. Contohnya Theodore Rossovelt dan Franklin Delano Rossovelt - dua Presiden Amerika yang genius. Theodore Rossovelt membangunkan Barat Amerika Syarikat hingga California hari ini menjadi negeri paling maju di Amerika. Franklin pula walaupun menghidap polio tapi masih lagi membangunkan Amerika dari negara penuh dengan hutang pasca Great Depression kepada sebuah kuasa besar dunia yang menang perang dalam Perang Dunia Kedua.

Di Malaysia, kita tahu mat ngantuk zzzz berharap dengan menantu abah. Di Argentina, walaupun otai macho gangsta sudah dibuang akibat kegagalan paling sial dengan Jerman(dendam Italia 1990 masih belum terbalas) - tapi kita tahu ada sinar disebalik menantu abah yang bernama Sergio Aguero. Mamat ni punya cemerlang sampai aku hampir terlupa pemain terbaik dunia sekarang ni berasal dari Argentina tapi tak timbul-timbul. Siapa eh nama dia? Oh dia orang Barcelona. Entah kenapa dia main kat Argentina entah.

Oh mamat siapa entah tu akhirnya ada assist kepada Angel Di Maria yang walaupun cemerlang di Real Madrid tapi masih tidak melupakan asal-usulnya. Bagus Mourinho. Good job - mendidik anak-anak buah dengan baik dan sempurna.

Anyway - lawan Costa Rica - pfft, are you kidding me? Ini bukan standard Argentina der. Hari tu seri dengan Colombia sebab awek Gerard Pique. Tapi Costa Rica takde awek comel macam awek Gerard Pique tu kena belasah. Bolivia? Bolivia ni memang negara badi. Dari kena belasah 6-1 kat La Paz, dari djaman Che Guevara mati dibunuh - negara ni memang suwey sikit bagi Argentina.

Syabas menantu abah - Sergio Aguero. Dan lihatlah jaringan-jaringan dari Argentina Copa America!

5 comments:

dear anies said...

ensem nyer manantu abah!

Bila dalam hati ada taman

Unknown said...

ok, next step, king kennny sign this boy, muehehe

tp dlm grouping argentina bwh colombia apehal??

Cob Nobbler said...

Nik Saiful: ini taktikal - tak nak bertembung awal-awal dengan Brazil awal-awal kononnya.

Takdehal - awek Gerard Pique punya pasal..

rashideeshukri said...

menantu main untuk negara, abah jadi manager kat negara Arab kapitalis.

tapi anak abah lawa wooo... MILF material.

Ozgur Cek said...

pastore ptut msk awal2..