Saturday, July 2, 2011

Piala Dunia Gadis (part 4 dan akhir)

Setelah menjenguk kekuatan dan mencuci mata gadis-gadis kumpulan A,B dan C, kini tiba masanya kita menjenguk kumpulan D.

Tumpuan utama kumpulan D pastinya terarah kepada Brazil, pasukan ranking ke-3 dunia. Brazil adalah pasukan yg tidak pernah terlepas aksi Piala Dunia Wanita ini sejak diperkenalkan 1991. Malangnya, gadis-gadis samba ini tidak pernah menjulang gelaran juara dunia berbanding pasukan lelaki mereka. Paling hampir pon edisi lepas, iaitu pada tahun 2007, dimana mereka menjadi naib juara setelah ditewaskan Jerman.

Jika nama seperti Ronaldinho, Neymar mahupon Kaka sinonim dengan kekuatan skuad lelaki The Selcao, bagi skuad wanita, tidak perlu diperkenalkan lagi dengan pemilik tubuh bernama Marta, yg dilabel 'Pele Yang Memakai Skirt". Marta, pemain paling banyak caps, dan pemegang rekod penjaring terbanyak, merupakan FIFA World Player of the Year dari tahun 2006 hingga lah 2010, secara berturut-turut; satu rekod yg masih belum dapat ditandingi pemain lelaki, paling hampir pon Zinedine Zidane, itu pon cuma 3 anugerah saja.

"woi Ronaldo, gua 5 kali bai menang benda ni. Lu brapa? Gua tumbuk lu mesti nangis, nampak tak biceps gua yg berketak ni?" sindir Martha terhadap CR7 yg merupakan jaguh air mata daerah Madrid.

Terus terang kabor, mencari pemain bola wanita Brazil yg seksi+cantik+aummm adalah lebih sukar dari mencari pemain wanita Brazil yg hebat+skillful+powerfull. Untuk edisi kali ni, tiada calon dari Brazil untuk dianugerahkan pemain paling menggugat iman lelaki. Namun demikian, takhta HOTTEST FEMALE PLAYER IN THE WORLD masih lagi digenggam erat oleh  pemain kelahiran Brazil, tak lain tak bukan, Laisa Androili. Klap klap klap, kocak kocak kocak.

Baru berumur 22 tahun. Heran jugak kenapa nama beliau tak tersenarai dalam skuad Brazil, padahal dengar kabor pernah pegang rekod menimbang bola paling banyak, kalah Titus James Palani. Pernah berpacaran dengan bekas bintang Brazil, Denilson (gila, x de taste langsung). Gambar bogel beliau boleh didapati dengan percuma digoogle. SokerLeaks mahu menjaga imej gud-gud blog kami. Ekekekeke.

Bagi Equatorial Guinea yg diranking 61 dunia, penyertaan pertama mereka di Piala Dunia mungkin sekadar menimba pengalaman. Namun, keputusan tewas tipis dengan jaguh Eropah , Norway memungkinkan mereka bakal menjadi salah satu team yg bakal membuat upset edisi kali ni, ditambah pula status mereka sebagai Juara Afrika 2008 dan Naib Juara Afrika 2010. Lebih membimbangkan pihak lawan, ramai pemain Equatorial Guinea yg tidak ada kene-mengena langsung dengan Equatorial Hotel ini berasal dari Brazil, dan kebanyakkannya bermain di Liga Wanita Brazil.

Bukan niat untuk mendiskriminasi, rata-rata pemain mereka tidaklah mempunyai susuk tubuh yg seksi mahupon rupa paras yg cantik walaupon kita tahu cantik itu sesuatu yg subjektif. Justeru itu sudah pasti pasukan ini paling tidak mendapat tempat dihati peminat lelaki, lebih-lebih lagi bila timbul isu gender dikalangan pemain mereka. Jika dilihat rupa, memang kejantanan itu terserlah, namun kita tidak patut menyalahkan mereka sewenang-wenangnya. Di Malaysia pula, makin ramai wanita nak jadi lelaki, dan begitu juga sebaliknya.

Genenova Annonma. Ketua pasukan Equatorial Guinea. Beraksi bersama kelab di Jerman. Menjadi sasaran Nigeria FA dan Ghana FA selepas ditewaskan EG kerana kata mereka dia ni lelaki. Tak tahulah teman. Tengok rupa , masih terpancar wajah keibuan sebenarnya. Tapi beliau masih selamat utk bermain di Piala Dunia.

Yg ni namanya Salimata Simpore. Ok, yg ni memang jelas terserlah kejantanannya. Akibat tekanan yg sama dari pihak Nigeria dan Ghana, EG terpaksa menggugurkan beliau dari skuad Piala Dunia. Kesian. "Abang" beliau, Bilguisa Simpore turut digugurkan. Kesian lagi.

Australia, satu lagi wakil Asia. Jika skuad lelaki digelar Socceroos, skuad wanita Australia pula bergelar Matildas. Matildas layak ke Piala Dunia Wanita bermula tahun 1995, 1999 dan seterusnya 2003. Ketiga-tiga edisi ini mereka mewakili OFC (Ocenia Football Confederation) dan semuanya berakhir di peringkat kumpulan. 2007, mereka membawa cabaran Asia. Mungkin tuah Asia menyelebelahi mereka bila Matildas berjaya melangkah ke suku-akhir edisi tersebut. Perlawanan pembukaan edisi 2011 ini mereka tumpas tipis ditangan Brazil, 1-0. Matildas kini berada di tangga ke-11 dunia.

Antara pemain Matildas yg perlu diberi tumpuan pihak lawan adalah pemain berusia 17 tahun, Emily Van Egmond. Beliau mendapat caps pasukan senior semasa mengambil PMR. Beliau juga adalah anak kepada  bekas pemain bolasepak Newcastle Jets, Gary Van Egmond. Seorang lagi yg dijangka menyinar adalah Lisa De Vanna. Lisa satu-satunya pemain Australia yg beraksi di Amerika. Lisa sebenarnya disingkirkan dari kem latihan Piala Dunia pada bulan May oleh jurulatih pasukan namun dipanggil balik beberapa minggu sebelum sepak mula kejohanan bermula. Nampak sangat dia ni star. Star-star si Lisa ni, kerja kat stesen minyak jugak lepas habis Piala DUnia 2007 dulu. Kui Kui.

 Ni namanya Emily. Boleh tahan la jugak ye dak?

Ini Lisa De Vanna. Pergh, gengster betul dia ni.

Bagi kaum lelaki, take noted 2 pemain ni. Melissa Barbieri dan Ellyse Perry. Melissa Barbieri tiada kene mengena dengan Biiber fever. Beliau penjaga gol yg mempunyai wajah ala-ala anak mami penang. Namun, sebenarnya dalam banyak-banyak player Piala Dunia seluruh dunia, Ellyse Perry yg paling mengancam. Ya, bukan sebab wajah yg cantik sahaja, tapi beliau adalah atlet serba-boleh.

Melissa Barbieri. Tanpa mekap pon masih sedap mata memandang. Pandang lama-lama macam Miranda Kerr pon ada.
 .
Ok, yg ni memang terbaik. Lawa dia memang 1st klass. Tapi yg lebih aumm pasal Ellyse Perry ni, dia adalah pemain kriket kebangsaan dan pada masa yg sama pemain bolasepak kebangsaan. Osemmmmm. Dan beliau mewakili Australia dalam Piala Dunia baik sukan kriket mahupon bolasepak, Osemmmm. Untuk sukan kriket, beliau menjadi wanita pertama Australia menentang pasukan lelaki. Osemmmmm. Untuk sukan bola, beliau tak main pon masa opening match lawan Brazil. Tak brapa Osemmmmm. Dan paling utama, tahun ni dia tersenarai dalam majalah FHM: 100 Sexiest Women In The World. OSEMMMMM.

Pasukan terakhir sekali untuk diulas adalah Norway. Norway adalah naib juara edisi pertama (1991),juara 1995, semi-finalist tahun 1999 dan 2007 serta quarter-finalist tahun 2003. Hebat bukan? Tapi macam tak berapa kena dengan ranking mereka, ke-9 dunia. Patutnya tinggi lagi. Ayam tambatan mereka pastinya diletakkan pada kapten pasukan, Ingvild Stensland. Ingvild dibesarkan bersama keluarga bolasepak. Ayahnya seorang jurulatih, kakaknya juga seorang pemain bolasepak. Beliau antara pemain tengah handalan di Eropah, mau tak handal, kecik-kecik dia training dengan geng lelaki. Kini beraksi bersama Olympic Lyon.

7 orang anak tidak menghalang beliau menjadi kapten Norway.

Guro Knutsen adalah calon pemain yg mampu mencucuk mata lelaki. Feberet quatation beliau "It can lead to good", dan apa benda yg lead to good tu tidaklah saya ketahui. Yang saya tahu cuma dia ni sudah berpunya, dan orang yg bertuah tersebut adalah Kim Andre Mienna, seorang pengurus konsultan yg berpengaruh dalam bolasepak Norway.

Ai dah berpunya banggg

Habis sudah ulasan awal untuk Piala Dunia Wanita 2011 ni. Jangan lupa saksikan wanita urat besi tulang dawai ni beraksi di kaca televisyen anda. Jujurnya, gua sampai ke hari ni tak sempat nak menengoknya, nanti dah masuk final nanti baru la gua try jenguk.

Prediction gua; Jerman vs USA. USA menang. Sekiyan.

4 comments:

WaiRai- said...

Laisa tuh suka main bola pakai baju kurang, sbb tuh digugurkan dari skuad, kerna dikhuatiri menggugurkan iman2 fans bolasepak dari Brazil dan juga negara lain

Ariffin Janal said...

bagus betul lu berto. bravo2~

belog|amiyo said...

perghh. yang tujuh orang anak tu memang klasss... ha ha ha.

hazrul said...

Ellyse Perry is da best!