Monday, November 7, 2011

Mari Melaukkan Young Lions

Sebelum aku melunaskan tanggungjawab pertama aku menulis karya di sebuah laman blog bola sepak paling puaka ini. Elok terlebih dahulu aku perkenalkan diri. Nama aku Syazrul Aqram, lebih molek jika dipanggil Aqram. Sebaya-baya dengan Cesc Fabregas dan kalau bab bermain bola, adalah sikit-sikit main bola macam Fabregas. Cuma itulah, rakyat Malaysia macam aku yang terhalang cita-cita menjadi pemain bola sepak dek mementingkan pelajaran, dek dihantui kalau main bola sepak, mungkin masa aku matrikulasi dulu pelajaran aku bakal lingkup atau senang cakap bola sepak hanya dijadikan sebagai hobi. Aku hanya mampu melampiaskan minat bola sepak aku pada penulisan dan paling tidak, bermain bola sepak pada waktu petang-petang.

Baiklah, mari kita bercerita mengenai perlawanan bola pada pukul lima petang ini. Sukan Sea, menemukan Malaysia dengan pasukan tradisi seberang tambak, Singapura. 


Aku mendapat perkhabaran dari akhbar-akhbar tempatan yang meletakkan senarai barisan kemungkinan Malaysia. Namun, secara sinikal aku lihat dari barisan pemain kemungkinan tersebut, kalau betullah Baddrol Bakhtiar bermain striker digandingkan dengan A. Thamil Arasu. Aku rasakan, pasukan negara kita sekali lagi bakal ketandusan penyudah gol yang tajam dan konsisten. Bahagian pertahanan aku rasa cukup kukuh. Tengah pula masih mencari rentak apatah lagi dengan ketiadaan Gary Steven Robat kerana kecederaan. Nak harapkan K.Gurusamy. Hmmm, tak mengapalah. Anggap sajalah di atas padang bola, macam-macam boleh jadi. 

Namun, setelah mendapat perkhabaran dari Persatuan Bomoh-Bomoh Gunung Soga, lain pula ceritanya. Khabar baik mengatakan Malaysia bakal menang petang ini dengan beza jaringan 2-0. Bermakna sama ada menang 2-0 atau 3-1 atau 4-2 dan yang sama bilangan dengannya. Harap bomoh-bomoh Gunung Soga sepower bomoh Sungai Koyan macam haritu yang meramalkan Negeri Sembilan menjuarai Piala Malaysia.

Well, bola sepak dan bomoh memang tak dapat dipisahkan. Sama juga seperti rasuah dan FAM, judi dan Sultan Bola. Inilah kehidupan bola sepak Malaysia. Apa yang penting, ramai-ramai kita petang ini memenuhkan semua kedai mamak, kedai tomyam dan warung Wak Kentut. Minta tukang kedai buka siaran langsung melibatkan Malaysia dan Singapura. Semangat tu penting ye dak! Pakai jersi siap. Peh peh peh!

Aku petang ini ada hal, nak pergi main mesin buah cherry kejap kat Universal Studio. Kehkehkeh. Wokeh chalo!

p/s : Tanah Tumpahnya Darahku!

10 comments:

Kaca Mata Shahmi said...

v. thamil arasu sebenar nye... pape pon terpulang pada taktikal OKS... defend dh mantap..... jangan main mcm lawan jepun sudah.... optimis Harimau Muda menang 2-1

Ariffin Janal said...

fewittt hai aqram

Aqram said...

oh, akan diperbetulkan. terima kasih.

hai ariffin!

GamUHU said...

menang berbangga. kalah kecewa. lumrah!

alto said...

hye aqram...nak saiyen...ngah ngah ngah...

otak jem said...

ko pun elok berentilah menulis.

al-jambz said...

selamat datang ke sokerleaks aqram.

lang said...

engko ni orang karingeri kan? kalau betul, aku ucapkan terima kasih untuk karingeri engko. cukup ramuannya!

Kurast said...

bangang punye bomoh!!!

KhaiRin said...

0-0 ok lettew