Saturday, April 2, 2011

Penghormatan Datang Dengan Tanpa Dipaksa-paksa.


MANCHESTER, England (Reuters) - Manchester United boss Alex Ferguson poured scorn Friday on a Premier League initiative to improve the behaviour of players and managers towards match officials next season.

Ferguson, serving a five-match touchline ban for post-match criticism of referees, questioned the need for the plan announced by league chief executive Richard Scudamore on Thursday, saying managers already respect match officials.

"Richard Scudamore doesn't have a lot to do, does he?" Ferguson told a news conference. "He's trying to elevate the Premier League. Fine. That's good, that's his job. But I don't think managers disrespect referees.

"I get punished for what I considered was fair comment, they (the FA) didn't, and they gave me a five-match ban, that's fine. But that doesn't mean to say we don't respect referees. It's a difficult job, we all know that.


Hormati keputusan pengadil,pengadil lebih arif,pengadil hanya membuat kerjanya..blah blah blah.

Dalam hal ini - aku menyebelahi si muka merah Alex Ferguson.Sesungguhnya aku cukup meluat dengan perangai pengadil dan persatuan pengadil,UEFA,FAM,FIFA,Persatuan Pengadil-Pengadil Felda Jengka 3 dan segala macam badan pengadil bolasepak.Since when you're bigger than the player itself.Kau cuma pengadil.Orang komplen kau tak boleh terima ke?

Aku faham di atas padang - pengadil adalah seperti hakim di mahkamah.Mempertikaikan keputusan mahkamah tanpa sebab-sebab kukuh boleh menyebabkan kita boleh dipenjarakan.Tetapi kadang-kala keputusan hakim boleh jadi silap dan kita masih lagi boleh ada ruang untuk mempersoalkan hakim.Kita masih ada lagi mahkamah rayuan,kita masih ada lagi ruang untuk membantah sekiranya hakim tidak memahami situasi sebenar.Yelah,takdelah kau boleh jerit "fuck you" kat hakim straight.

Aku tak kisah if let's say pengadil buat keputusan yang silap tapi yang penting badan bolasepak mesti ada keupayaan untuk sedar dan insaf ke atas kesilapan sendiri.Kejadian gol England vs Jerman pada World Cup adalah the worst blunder in refereeing bagi aku.Walaupun aku anti team primadona England dan aku pernah kencing kat jersi England sebagai tanda aku anti team England,tapi aku rasa it's a goal by Frank Lampard.

Aku paling menyampah bila referee naik emo bila manager kutuk-kutuk referee.Oh come on la reff,kau fokus je la game kat atas padang tu.Alex Ferguson kalau panggil kau babi pun kau takkan bertukar menjadi Sus Bucculentus aka babi species Vietnam pun.Kau tak payah nak sibuk suruh FA saman manager - terutamanya manager Freemason Merah macam Alex Ferguson ni.Kau cuma tumpukan kepada mutu pengadilan kau je la.

Lagi satu aku paling badi bila reff buat decision - dan pemain membantah tak puas hati - kau main layang kad kuning.Cheh - berlindung kuasa di balik kad.Lancau punya perangai.Bukannya pemain tu nak tumbuk kau ke nak mengsaifulkan kau.Sometimes marah tu memang ada - habis mana ada orang kena tackle lepas tu kau diam terus buat muka smile lepas tu buat peace kawaii?Babi - kadang-kadang kau kena tengok gak keadaan.

To all referees - keep your primadona behind and just be professional.Jangan jadi Azwan Ali di tengah padang.Tak payah sibuk-sibuk nak tunjuk kuasa.Guna kuasa tu dengan elok.Kadang-kadang aku tengok referee ni lagi drama daripada Cristiano Ronaldo atau Didier Drogba.

Bak kata Hishamuddin Rais,"penghormatan akan datang tanpa dipaksa-paksa".Kalau kau nak orang respek referee,just do your job.Djaman Bill Shankly,Bob Paisley,Matt Busby,Brian Clough dorang maki gak referee tapi gua tak pernah dengar reff halau manager.Even djaman Ken Worden pun xde halau-halau.La ni je reff perangai macam hati tisu - cepat emo.

Nak emo pergi layan Hawthrone Heights la babi!

3 comments:

pex91 said...

emo btol tuan hamba ek..hahaha

Tengku Firmino said...

Dat what we call a beautiful in Football..its hard to say sebab manusia boleh berubah dan hilang fokus dengan tiba2..mereka ni bukan robot..!seorang nak puaskan hati berjuta orang diluar sana..its hard..dan yang pasti..AKU BUKAN REFEREE..hahahah..tapi yang mana teruk singkirkan..yang mana patut disaman..saman..dat awesome!! hahahah

despyan said...

"mengsaifulkan"?
wakaka