Showing posts with label malaysia. Show all posts
Showing posts with label malaysia. Show all posts

Monday, February 6, 2012

MALAYSIA, KEBANGGAAN? SEKADAR DI MULUT? TINDAKAN?

Malam tadi semua sedia maklum ada dua perlawanan yang menjadi tumpuan di Malaysia,

1- Malaysia vs Bahrain
2- Manu vs Chelsea

Memandangkan rumah gua tiada astro, dan siaran tv1 hancur di johor bahru lagi lagi duduk di rumah flat. Gua pun keluar rumah mahu menonton game Malaysia dengan budak rumah gua sorang. Gua pusing pusing satu bandar uda, Gua usha kedai kedai mamak semua dok tayang Game BPL, Newcastle United vs Aston Villa.

Last sekali gua pergi satu kedai mamak ni duk tayang hafizal ahmad sedang mengacara siaran sebelum game Malaysia. Gua pun melepak di situ. Semangat gua nak tengok game Malaysia sambil berbaju hitam kuning malaysia.

Satu kedai tengok game Malaysia lawan Bahrain. Tak sampai 20 minit, tumpuan gua di nganggu. Ada sorang brader Malaysia suruh tukar chanel Manu vs Chelsea. Perghh.. gua menyirap, gua suruh kote, eh silap, tokey tu tukar balik, tapi duk senggih senggih, gua siap tepuk tepuk dada gua yang juga ada bendera malaysia di baju gua tu, mamak tu duk sengih sengih gak.

Gua rasa tindakan gua betul, gua blah terus dari restoran mamak tu tanpa membayar air minuman yang gua minum tadi.

Di manakah silap semua ini? Bila siaran di tukar, hanya suara kecil saja membantah, tetapi selebihnya hanya berdiam dan lebih teruja melihat game BPL itu.

Ya, gua peminat Liverpool, Andai kata ketika itu, Liverpool vs Manu, mahupun Liverpool vs Chelsea, sedangkan game tu ada perlawanan melibatkan negara Malaysia. Gua akan tetap memilih menonton game Malaysia juga.

Sebab apa? Tepuk dada tanya diri sendiri, Semua dah besar panjang, dah tahu bola sepak itu milik siapa dan anda tahu siapa anda perlu sokong.

Monday, November 21, 2011

Perlawanan Akhir ulangan Sukan SEA 1979.

Salam 1Malaysia dan Salam 1Indogs saya ucapkan.

Sebagaimana yang kita semua tahu, malam ini bakal menyaksikan dua seteru utama berentap di atas padang yang namanya di ambil sempena memperingati presiden pertama Indognesia, Soekarno.

Stadion Gelora Bung Kuno

Perlawanan ini merupakan perlawanan paling elclasico di Asia Tenggara di mana Malaysia yang ibarat Barcelona(Teramat Power) dan Indognesia yang ibarat Real Madrid(Slow dan lemah) bakal ditemukan dalam perlawanan yang disaksikan oleh sekitar 90 000 orang penyokong Indonesia yang akan memenuhi segenap tempat duduk stadium.

Jangan kita lupa, 28 juta rakyat Malaysia juga bakal memenuhi segenap premis-premis Mamak yang berhampiran dan ada juga yang hanya duduk atas sofa sambil menghirup secawan Nescafe Regular 3 in 1 menonton perlawanan ini. Jaga-jaga!

Perlawanan akhir ini sebenarnya adalah ulangan bagi perlawanan akhir Sukan SEA 1979, yang turut menemukan dua pasukan yang berhaiwankan Harimau Belang, simbolik kepada negara kita, Malaysia dan juga haiwan fantasi kebanggan Indognesia, Garuda yang hanya datang dalam mimpi dan imaginasi luar biasa seseorang itu.

Pada edisi tersebut, hanya 5 pasukan sahaja yang bertanding, Malaysia, Indonesia, Thailand, Burma dan Singapore dan mereka menggunakan sistem round-robin di mana johan dan naib johan kumpulan akan berentap dalam perlawanan akhir untuk penentuan pingat emas. Tapi pada edisi tersebut, dua pasukan telah melihatkan Poin dan GD yang sama untuk dipilih menjadi naib johan kumpulan iaitu Indogs dan juga Thailand.

Jadinya, dua pasukan tersebut terpaksa berentap sekali lagi untuk play-off penentuan ke pusingan akhir. Keputusannya, Indogs menang penalti 3-1 selepas sama-sama terikat 0-0 dalam 90 minit perlawanan.

Dalam perlawanan akhir, kita berjaya menewaskan Indogs hasil jaringan Arwah Abang Mokh, 1-0!

Stedi dan LEJEN Press!


Kalau tak 3-0, 4-0 kita menang! Fakri skor 2 bijik. Dua-dua bicycle kick. Kita tengok nanti!














Gambor suka-suka

Bakso 1Malaysia di Kelang.



Sementara di Jakarta rakyat Indonesia berteriak "Maling, Ganyang Malingsia!" - warga mereka di sini berniaga bakso sambil menjerit "1Malaysia".

p/s:Malas nak ulas Liverpool-Chelsea. Minggu depan lawan City. Baik simpan dulu energinya.kahkahkah

Tuesday, November 8, 2011

Kosong - Kosong.

ketika umat manusia yang lain sibuk mengulangkaji pelajaran bagi menghadapi peperiksaan yang mendatang, saya tenang sambil pegang remote astro duduk depan tivi bersama secawan coklat panas. saya kalih ke Astro Arena.

waktu itu, Arena belum dapat siarannya.



perasaan berdebar-debar menunggu.

*

selepas 10 minit, permainan bermula,

10' -> 90' + 3'

tamat permainan.

*

dalam 90 minit perlawanan, apa yang saya dapat perkatakan adalah dua-dua team main macam bangang. yang Malaysia main macam Malaysia, dan yang Singapore pun main macam Malaysia. bangang!

dan Fakri Saarani, go go go! buat yang terbaik lepas ni kayss!

sumber : Google image | search word : fakri saarani

Monday, July 11, 2011

1988:Aku Berusia Empat Tahun Dan Aku Bertemu Dengan Mokhtar Dahari



Tahun 1988 apa yang aku ingat ialah air tin Sudi Sudirman, Olimpik di Korea Selatan dimana maskotnya seekor harimau, dan pengalaman aku bertemu dengan Mokhtar Dahari.

Aku ini sejenis manusia yang pelik. Aku rasa pelik sebab benda yang sekejap aku boleh terlupa tapi benda lama aku boleh ingat. Contoh macam aku letak kunci rumah atas meja - tak sampai 5 minit aku boleh lupa. Aku ada short term memory lost. Jadi kadang-kadang aku tak boleh ingat apa yang aku tweet, apa yang aku cakap, apa yang aku telah buat. Kadang-kadang aku serba salah aku dah cuci ke belum pinggan aku makan tadi walhal tadi baru aku basuh. Tapi aku ada long term memory. Benda-benda lama macam Soviet Union, Perang Iraq, sejarah aku masa kecik-kecik semua aku boleh ingat. Ingatan aku menerobos jauh ke tahun 1988 - bila aku bertemu dengan hero aku, Mokhtar Dahari.

Ayah aku bawak aku pergi Stadium Merdeka sejak aku kecik lagi. Ayah aku ni macam kebanyakan ayah-ayah di England - kalau kat Malaysia bawak anak pergi masjid ke surau tapi kat England bawak anak pergi stadium bola. For some reason mungkin masa muda ayah aku seorang yang sekular. Macam aku jugak. Stadium Merdeka - sebelum ia cuba ingin dijadikan pentas Bersih 2.0 - sebelum ia cuba diruntuhkan oleh Madey - ia adalah stadium keramat. Bukan sahaja untuk Malaysia tapi dua pasukan bola sepak - Selangor dan Kuala Lumpur. Apa yang aku ingat ialah tahun 1988 aku ke Stadium Merdeka menyaksikan perlawanan antara kelab apa entah vs Kwong Yik Bank yang berlangsung di Stadium Merdeka. Ayah aku bukan ada akaun Kwong Yik Bank, atau memiliki saham di Kwong Yik Bank, tapi ayah aku merupakan penyokong sejati Selangor. Tetapi dia adalah legend Selangor - dia wajib diraikan walau game melibatkan Kwong Yik Bank.

Ayah aku ada kawan yang bekerja yang juga bermain di Kwong Yik Bank bersama Mokhtar Dahari. Biasalah - ayah aku seorang proletariat yang bekerja di Kuala Lumpur - kawan-kawan dan member-member, kenalan mesti ada. Jadi memandangkan ini bukanlah perlawanan yang melibatkan FA - tapi pertandingan antara bank-bank maka ayah aku boleh selambaland je masuk ke padang tanpa masalah. Ayah aku memimpin tangan aku ke padang dan terus bertemu dengan kawannya berborak-borak. Tiba-tiba aku nampak seorang yang berambut panjang, bermisai lebat dan tidak lokek dengan senyuman. Aku menarik-narik kaki seluar ayah aku.

"Pa, tu Mokhtar Dahari ke?"

Ayah aku tersenyum sambil mengangguk. Ingin aku berlari menuju ke arahnya tapi aku takut ayah aku marah.

"Pergilah cakap dengan dia" kata ayah aku.

Aku terus memacu kaki aku lari ke arah dia. Sampai di depan dia aku berhenti.

"Awak Mokhtar Dahari ke?"

Dia hanya tersenyum dan menggosokkan rambut aku. Aku tersenyum. Ayah aku dari jauh menjerit, "pergilah salam dia!"

Aku salam dan melihat dia sedang kepenatan selepas bermain bola di padang, aku membiarkan dia pergi ke bilik persalinan.

Hari ini aku coretkan - 20 tahun yang lalu aku mendengar khabar berita ini, aku menangis dalam sepi. Hero aku sudah tiada lagi. Semasa perlawanan Selangor vs Kedah(kalau tak silap) pada perlawanan Semi Pro, satu penghormatan khas dilangsungkan di Stadium Merdeka menghormati Allahyarham. Aku turut membaca al-Fatihah untuk Mokhtar Dahari.

Walaupun aku pernah bertemu Azman Adnan dan Roy Keane sepanjang aku hidup - tapi perasaan itu takkan sama macam aku bertemu dengan Mokhtar Dahari.

Jasamu dikenang. Pergimu tiada galang ganti.

Sunday, March 27, 2011

Sekadar Seri.

walaupun seri, King Gobal tetap steady. itu memang kami tak nafikan. orang tua-tua kabor, kalau takut dilanda ombak, jangan berumah ditepianlah pantai. makanya, berdasarkan permainan 94 minit bercampur masa tambahan tadi, kita boleh lihat bahawa 22 pemain Harimau Malaya tidak sedikit pun ada rasa gentar yang rata-ratanya beraksi tadi. tapi cuma, dengan team ayam pun Harimau Malaya main macam jumpa YNWA bak ang. apa ada hal?

perbezaan ketinggian juga menjadi faktor kenapa bila tiap kali dapat corner mesti ada ja yang kita rasa tak sedap hati. mungkin kalau Harimau Malaya hantar K.Nanthakumar, Mahathevan, Peter Crouch, etc etc etc, mereka  ini mungkin akan menanduk bola bahkan memecahkan kepala pemain-pemain Ethouil.

ok, sekarang ni gua nak tanya, apa punca sebenar gol penyamaan tadi?

First eleven -> Reserve Player ?

atau Sharbinee Allawee punya badi?

kah kah kah!


Saturday, January 1, 2011

Ke Arah Mencapai Jati Diri Sebagai Seorang Peminat Yang Hardcore

Tahun baru yang indah untuk semua. Semoga!

Kelajuan arus penampahan peminat pasukan bola sepak kebangsaan dan kebanggaan baru kita semakin deras. Walaupun benda ini boleh dilabelkan sebagai 'fenomena timbal balik', kita semua seharusnya berbangga dengan semangat juang pasukan Malaysia dalam perang piala AFF tempoh hari. Boleh kita dengar dengan cukup kuat ngauman singa lapar yang dahagakan kejayaan manis. Kalau boleh sampai telinga kita bernanah-nanah pun tak apa. Berbeza dengan pasukan Liverpool yang layu bagai. Sungguh berbeza.

Salah satu langkah paling mujarab untuk sesuatu pasukan bola sepak itu mengekalkan prestasi unggulnya adalah dengan menyantap segala jenis aura sokongan penuh inspirasi penyokongnya. Jadi di sini, ingin saya 'faktakan' tiga perkara yang harus dielakkan, juga diamalkan kita-kita yang berbeza jenis semangat dan patriotik diri.

1. Diharamkan sama sekali kita menyarung jersi/baju lain selain jersi/baju kebangsaan kita. Walaupun saya punya cinta terhadap pasukan Magpies/Toon sangat mendalam, tak mungkin sama sekali akan saya sarung jersi mereka bila tiba satu hari nanti mereka adakan perlawanan persahabatan dengan pasukan kebangsaan. Yang ramai-ramai pakai jersi pasukan glory-hunter kelolaan abramovich dan keluarga glazer semasa perlawanan-perlawanan persahabatan sebelum ini sebenarnya tak berapa boleh nak dimaafkan sangat. Tapi mereka ada hak. Hak untuk berpaling tadah dan jatuhkan moral negara sendiri. Sula secara virtual adalah hukuman yang paling cocok/enak sekali untuk mereka-mereka ni.

2. Menyokong dan meraikan kisah cinta pemain-pemain kita. Janganlah dikutuk betapa tidak sesuainya rupa dan fizikal mereka dengan pasangan mereka. Jika dilihat dari prestasi adik-beradik kembar Zaquan dan Aidil, jelas nampaknya mereka sukar dilihat untuk berada di tahap kecergasan dan cara permainan yang tak bermutu. Sentiasa sahaja mereka beraksi dengan penuh hardcore. Ini adalah hasil daripada sokongan para peminat. Tak pernah saya dengar(setakat ini), percintaan mereka dikutuk dan dicaci kecuali kutukan pencemburu dari rakan sejawat, ustakberd. Jenis-jenis tak sedar diri macam beliau ni memang kita tak patut ambil kisah. Juga diharapkan Khairul Fahmi yang semakin tertera namanya di hati-hati gadis satu Malaysia, berhati-hati dengan perang psikologi peminat. Kalau dah ramai orang minat, mesti hatinya goyah bila peratusan lambakan dari gadis-gadis sunti untuk bersamanya semakin bertambah. Bila wujudnya perkara-perkara begini, agak sukar untuk mereka beraksi di tahap tertinggi. Jadi, gadis-gadis kita seharusnya pandai kawal diri, tidak terlepas juga mereka-mereka yang bernafsu tidak berapa hendak lurus. Bayangkan anda yang berada di atas padang untuk negara tetapi minda anda berada di atas katil, hendak bertekak dengan pasangan kerana dituduh curang. Rosak semangat. Boleh anda faham apa yang saya cuba terangkan?

3. Ambil tahu. Ambil tahu dengan corak permainan pasukan kita. Ambil tahu dengan progress pasukan kita. Menyokong dan memberi semangat yang padu itu sangat bagus dan cukup mengharukan, tetapi jika kita ada inisiatif nak kaji dan faham dengan setiap ceruk gaya dan kebolehan pasukan kita, ini secara tidak langsung boleh membantu dalam mendalami lagi rasa jati diri kita mempatriotikkan diri. Di mana logiknya? Ianya lebih kepada perasaan-perasaan kita. Setiap hantaran bola dan percubaan untuk menjaringkan gol sebenarnya adalah sejenis 'adrenalin rush' yang membawa jutaan jenis kebaikan. Kita boleh tahu kemampuan sebenar pasukan kita. Bukan kita tak boleh belajar apa yang patut kita belajar. Seringkali saya disajikan dengan analisis-analisis perlawanan pasukan-pasukan luar. Seronok, tapi saya sudah mula bosan. Same shit, different match. Lagi-lagi dengan analisis pasukan kelolaan si tua gadang Fergie. Semuanya jenis mendatar tak tentu hala.

Walaupun saya tak berkemampuan hendak menonton perlawanan pasukan kebangsaan secara live buat masa ini, saya akan sentiasa menyemak semula vidjeo-vidjeo rakaman para pengguna internet. Tidaklah saya hendak kata pengetahuan saya bagus, tapi jika dibandingkan dengan ustakberd, saya ada benda yang boleh dibanggakan. Banyak lagi langkah-langkah yang boleh difaktakan. Kita sendiri boleh fikir. Walaupun mungkin K.Rajagopal tak ambil peduli, kita sebagai peminat, tahu fungsi kita. Buat kerja penuh efficient.

Tak lupa juga, kita perlu ganti pengulas sukan yang lebih 'berpelajaran'. Selalu sidekick kepada Hasbullah Awang merepek tak tentu hala. Tersasul sampai dikatanya penalti kepada wisel penamat memang tak boleh dimaafkan. Pengulas dan penganalisis perlawanan bola sepak adalah dua kerja yang besar bezanya.

Sehingga bertemu lagi.

Bongkar: Kisah Pemain, Kondom dan Pelacur!


KISAH BENAR: BONGKAR!

Peringatan: Cerita ini adalah kisah benar daripada pengalaman penulis sendiri yang berada di tempat kejadian. Cerita ini penulis jamin tidak ada dalam mana-mana akhbar atas tanah mahupun bawah tanah, apatah lagi majalah Mangga! Ini eksklusif untuk pembaca SokerLeaks, jadi jangan banyak soal, baca saja.

2004 - Seorang pemain bola sepak Harimau Malaya telah kantoi melakukan hubungan sulit bersama peminatnya di sebuah hotel. Macamana kantoi tu tak payah tahu lebih-lebih. Bersama beberapa rakan, gua berdepan dengan beliau atas tuntutan untuk membela nasib mangsa. Antara persoalan yang ditimbulkan adalah:

1. Bagaimana perkara tersebut boleh terjadi?
2. Bagaimana ketika kejadian pemain tersebut telah bersiap sedia dengan kondom di dalam koceknya dibawa ke bilik hotel?

Sama ada kejadian romen itu atas dasar suka sama suka, itu benda yang tak penting untuk juadah bacaan semua, tapi jawapan kepada 2 persoalan di atas itu yang pihak SokerLeaks ingin tekankan!

1. Kejadian berlaku ketika peminat wanita tersebut ingin menemui beliau atas dasar peminat - pemain bola sepak. Atas hasutan pihak ketiga yang bertanduk dua a.k.a syaiton, berlakulah aksi comolot dan ringan-ringan di dalam kereta beliau. Dek kerana kusyen kereta yang tidak empuk dan ruang dalam kereta yang membataskan aksi-aksi romen, pemain tersebut memutuskan untuk booking bilik hotel.

2. Di hotel, berlakulah aksi romen menggunakan kondom. Ok, ini part yang patut dijadikan teladan, gunakanlah kondom untuk hubungan luar nikah yang selamat dan bebas anak. Kondom ada banyak jenama, Durex, Pleasure dan tak kurang femesnya di 7-E adalah brand Shoot! Cara pakai lu orang tengok sendiri kat You Tube. Apa gila itu pun gua nak ajar? Ok, cukup cerita pasal kondom.

Soalan kami kepada beliau, 

"Mana lu dapat kondom tu?"

"Lu memang niat nak beromen sampai siap singgah 7-E beli kondom?"

Pemain tu jawab, "bukan bro, kondom tu kondom lebih yang aku simpan dalam beg, beli masa game kat oversea, main perempuan kat sana".

Ok, jawapan itu sungguh celaka! Apa yang pihak SokerLeaks kesalkan di sini adalah bukan kerana isu beliau meromen peminatnya, tapi soal beliau beromen dengan pelacur di luar negara lepas beraksi di padang bola dan menyarung jersi Harimau Malaya! Celaka bukan?

Jadi, tak hairanlah kalau ketika itu bola sepak Malaysia tak naik-naik kerana adanya sikap pemain ini macam. Kita ingat dia pergi luar negara berjuang mati-matian atas padang, tapi rupanya mengenjut bermati-matian di ranjang! Lu nak main pelacur, lu main lah brader, apa gua kesah? Tapi jangan la masa tengah trip main untuk negara! Kalau dah sangap sangat, lu pakai duit sendiri book flight, pergi mana tempat pun yang lu suka, mainlah pelacur berapa ramai dan berapa mahal pun yang lu suka! Ya, itu lu punya suka!

Nak tahu siapa pemain tersebut? Cukuplah sekadar pihak SokerLeaks berikan beberapa hint sebagai teka-teki. Tapi betul ke salah, itu kami takkan jawab.

i. Nama beliau mengandungi huruf A.
ii. Pernah menjaringkan gol untuk Malaysia.
iii. Kelahiran Malaysia tulen, bukan import-import macam pemain Indon, Cristian Gonzales.
iv. Masih aktif bermain hingga sekarang dalam Liga Malaysia.
v. Pernah menggunakan kereta nasional, Proton Wira sebagai kenderaan harian, tapi kereta sekarang kemain lagi tau!
vi. Cukup lettewww!!

Kepada barisan pemain Harimau Malaya yang gah mengaum sekarang, pihak SokerLeaks ingatkan di sini, jangan tak pijak bumi! Ingat yang anda semua bawa maruah negara kemana sekalipun anda menyarung jersi berlambangkan bendera negara kita. Nike bukan saja-saja design taruk bendera negara ganti logo FAM kat jersi tu. Tak derr, itu sebab nak menghantukan semula semangat kegemilangan bola sepak negara pada zaman 1970-an dulu yang mana masa tu di jersi pasukan Harimau Malaya tertera gah Jalur Gemilang. Mungkin pengaruh faktor tersebut sedikit sebanyak bubuh feel sang juara dalam semangat pemain muda kita untuk muncul juara AFF Piala Suzuki baru-baru ini.

Jadi, kalau nak hebat di ranjang sekalipun, pastikan anda hebat juga di atas padang! Sekali lagi, tahniah untuk Harimau Malaya daripada pihak SokerLeaks. Kejayaan anda kebanggaan kami!

-Seperti yang dijanjikan SokerLeaks, rahsia bola sepak kini di jari anda!-

Thursday, December 30, 2010

Ini Tahun 2010!


sambungan dari entry "Itu Tahun 1992".

26 dan 29 Disember 2010 - hari dimana seluruh rakyat Malaysia riuh-pikuk di serata segenap negara.Dalam keriuhan tu - seolah-olah aku tengok rakyat Malaysia dalam kerinduan dalam menonton bolasepak sebenar yang klasemen tanpa bersandarkan pada kenangan.Ya - selalu kalau nak bercerita tentang bolasepak sebenar Malaysia yang klasemen - selalu mesti open cerita lama - sandarkan pada kenangan.

Ingin sekali gua menyentuh peristiwa yang berlaku kira-kira 18 tahun yang lalu.Kalau masa tu budak dilahirkan sekarang dia dah boleh bawak kereta.Ya - tahun itu Malaysia menang Piala Thomas.Lawan yang sama - Indonesia.Sememangnya dari segi politik dan sejarah - Indonesia dan Malaysia adalah rivalry yang cukup ketat sekali walaupun gua adalah peminat setia Nia Ramadhani.Indonesia dan Malaysia boleh gua katakan ada relationship yang "bittersweet" - rivalry hasil dari Konfrantasi Ganyang Malaysia Bung Karno,soal Pulau Sipadan,soal tarian dan kebudayaan,soal amah dirogol menteri sehinggalah soal laser.Semua benda pun nak rival.

Ya - Malaysia menang Piala Thomas tahun 1992.Ada aku selitkan cerita celoteh gua kat link kat atas.Ya - itu tahun 1992.Tahun Malaysia menang Piala Thomas.Bila kali terakhir Malaysia menang Piala Thomas?Yeah - I still can feel the hype there.

So - bila riuh-riuh tahun ni mengingatkan aku terhadap 1992 - menentang negara yang sama - dan menang - lantas aku terfikir,apakah skuad bolasepak negara akan jadi sama macam skuad badminton negara.Menang sekali Piala Thomas lepas tu dah tak menang-menang dah?Dan terus bersandarkan pada kenangan tahun 1992 semata-mata.At least videoklip "Jika Kau Fikir Kau Boleh" selama 18 tahun gua hampir muak tengok video Piala Thomas 1992 - kita dah ada hero baru - team bola sepak Piala Suzuki 2010.Kalau dulu hero kita Rashid Sidek sekarang kita ada Safee Sali.Atau Khairul Fahmi mat jambu(first time gua dengar goalkeeper lagi famous dari striker).

Sepanjang 180 minit ++ dua perlawanan akhir - di Bukit Jalil dan Bung Karno - gua hanya menonton di office.Gua tak tengok kat mapley,kat kedai tomyam mahupun kat restoran ayam penyet.Masa 1992 pun gua tengok kat rumah je sebab zaman gua darjah dua mak aku akan sebat aku kalau kantoi keluar rumah malam-malam.Dan ya - kita menang Piala Suzuki dan aku percaya piala ini akan diusung sana-sini seluruh negara - macam Piala Thomas.At least Piala Thomas Malaysia menang lima kali - ni baru sekali - and football is the most popular sport in Malaysia - gua rasa hype dan impaknya lagi besar kot.

Anyway pasca-menang Piala Thomas 1992 - gua tengok ramai anak muda,dari tadika sampai ke tua kehulu kehilir bawak raket badminton.Semua orang menjadikan badminton sebagai trend.Semua orang menjadikan badminton sebagai hobi masa lapang.Hampir 90 peratus member-member gua kat sekolah masa itu menulis "badminton" sebagai hobi masa lapang.Gua je loser mengumpul setem.Dan walaupun Piala Thomas adalah Piala Dunia manakala Suzuki hanya peringkat rantau ASEAN - gua percaya hypenya jauh lebih besar dari Piala Thomas.Despite masa Malaysia menang Piala Thomas 1992 - stadium bolasepak - terutamanya gua Selangor,masih lagi penuh walaupun masa tu relegate ke Divisyen 2.Oh ya time tu Pahang juara double Piala Malaysia dan Semi Pro.

Cuma gua harap lepas ni - sama seperti semasa Malaysia menang Piala Thomas - bolasepak tak ditinggal - macam tu jugalah rakyat Malaysia sekarang melayan badminton nanti.Dan gua harap sukan-sukan lain juga - macam hoki juga pun bagilah sokongan juga.Dan gua harap kepada fan Indonesia yang nak bitter rivalry tu sangat tolonglah jangan emosional sampai nak bermaling-maling bagai.In fact maling pecah rumah time raya kat Malaysia ni banyak dari negara mana - oops,gua malas nak cakap.Kang dianggap provokasi pulak.

Dan gua harap lepas ni - Malaysia tak perlu tunggu selama 18 tahun nak mainkan lagu "Jika Kau Fikirkan Boleh" dengan berlatarkan Safee Sali dan skuad bolasepak Piala Suzuki - macam 18 tahun yang lalu video Piala Thomas 1992 saja.Mana tahu - satu hari nanti hoki Malaysia dapat jadi juara dunia.Atau mungkin bola baling.Mungkin bola tampar.Ragbi?Kalau dapat body macam Jonah Lomu rakyat Malaysia ni boleh kot.

Tahniah dari aku kepada pasukan bolasepak Malaysia dan K Rajagobal sebagai manager.Honestly,gua rasa team macam Thailand sibuk angkat Bryan Robson,si Indonesia angkat Alfred Riedl,Filipina Mcmenemy,Vietnam pun ambik Portugal,Singapura lagi bangsat ambik pemain-pemain sekali import - dan juga tak lupa juga Cristiano Ronal..eh,Gonzales(itu kata Hasbullah Awang) yang merupakan dari Kabupaten Montevideo Propinsi Uruguay Selatan.Malaysia semua ambik dari local talent - termasuk K Rajagobal sendiri.Poyo jugak gua tengok team ASEAN nak berimport-import ni.

So - keep up the good work and remember,jangan jadikan Suzuki Cup ni macam skuad Piala Thomas 1992.Dapat Datuk,dapat tanah,dapat duit dapat kereta - last-last 18 tahun nak tunggu jadi juara - tak juara-juara.

p/s:We are the champions my friend,and we keep on fighting til the end.We are the champions,we are the champions,no time for losers because we are the champion - Farrokh Bulsara.