Sunday, January 16, 2011

Level Tertinggi


Arsene Wenger merupakan antara dan mungkin satu-satunya pengurus kelab bola sepak yang berlevel tinggi. Sesuai dengan wajahnya yang kacak,hidung mancung,rambut sikat tepi,pandai memberikan pose yang nampak maskulin dan berkaliber,Wenger berjaya menjadikan Arsenal sebuah kelab yang menampilkan permainan bola sepak yang berlevel tinggi dan menghiburkan.

Baru-baru ini Wenger telah berjaya memenangi anugerah World Coach of Decade(gua saja tulis dalam inggeris,nampak gah sikit) iaitu satu anugerah yang tidak akan dimenangi oleh manager seperti Rafa Benitez ataupon Zainal Abidin Hassan walau mereka hidup berjuta tahun sekalipon.

Selain dari itu,Wenger juga cekap mencungkil bakat-bakat pemain bola sepak sehingga berjaya menjadi pemain-pemain yang berlevel tinggi seperti Thierry Henry,Cesc Fabregas dan bukannya pemain berlevel neraka seperti kyrgiakos,obertan,ramires dan lucas..Sehingga waktu entri ini ditulis,Arsenal meneruskan status level tingginya iaitu Arsenal berjaya membenam West Ham United dengan 3 jaringan gol walaupon main secara biasa-biasa sahaja.




Dua orang manusia di atas ini pula merupakan contoh manager berlevel rendah yang menguruskan kelab yang juga berlevel rendah. Tua bangka,tidak kacak,tidak pandai memberikan pose yang menarik dan tidak mempunyai aura seorang pengurus yang cekap. Si tua di sebelah kiri sedang menangisi nasibnya di rumah dan manusia di sebelah kanan pula akan menangisi nasibnya lagi sehari dua..

8 comments:

nyzm said...

ah menang je kemain confidence arsenal ni kahkahkah!

Zurina Majid said...

kalaulah encik arsene ade anak lelaki~ *sigh*

Azfar Ridhwan said...

aku memang admire arsene wenger works. Dia memang antara level tertinggi tapi bukan paling tertinggi bagi aku.

Yes, develop young talents n stabilize club finance memang trade dia yg kuat. Tapi objektif coach ialah utk menang kejuaraan. Develop young talent ialah objektif akademi. Financial stability ialah objektif club management.

Personal view aku, arsene wenger kurang menyerlah objektif utama beliau. Perlu diingat, cesc n thierry belajar basic dari kelab lain dan hanya diberi pendedahan first team di arsenal. Tak sehebat Fergie yg memperkenalkan training basic kat akademi dan melahirkan lebih ramai (i.e Fergie Fledglings) pemain berbakat dari akedemi sendiri. Contoh terbaik, the most decorated player in english football, Ryan Giggs yg masih bermain sehingga kini dan musim depan.

Aku rasa anugerah diberi ke arsene wenger tu tak setimpal dgn kejayaannya menjuarai kejohanan. Dari segi level tertinggi, bagi aku coach yg berjaya bawa team biasa menang kejohonan. Contoh, Brian Clough of Nottingham Forest and Jose Mourinho of Porto FC.

this is a story about a girl... said...

arsenal mmg best la bro..huhu

Kepala Mancis said...

hahahaha...wenger mmg terbaek la...team BELIAU lebih terrrbaek..kalau kalah, SALAH/BLAME ref dsb. tp kalau menang, berdededai memuji muja anak2 buah yg xberbuah tuh..hahah

keli said...

Mse wenger dinobatkan sbg World Coach of Decade gua da agk komen kompelin dri fan MU pasti akn ade sbb dowg rase mahadewa Sir Alex Ferguson dowg lebih layak terime award tu. Mgkin btol gak kalo ikot point yg Azfar bgi....
Pade gua Jose Mourinho org pling lyk sbb dari tahon 2001-2010 dier da ader...
- 2x Premier League
- 2x Italian League
- 2x Portuguese League
- 2x Champions League
- 1x Uefa Cup
- 1x FA Cup
- 1x Italian Cup
- 1x Portuguese Cup
- 2x Carling Cup
Trophy menunjukkan betapa bagosnyer seorg manager....tp gua xder masalh sgt wenger menang tu mgkin judge menilai dari sudut len yg gua xtau...
Info psl mourinho tu gua amk dri sparrowking....credit to him

Amir Syahir said...

dia ambil kelab dah kuat..

tp alex ferguson..amik M.U daripada zero ke hero...keh2..

master said...

wenger ni pakar scout je pun, bukan pakar develop player.